GFlex, en G2 på steroider

0kommentarer

LG GFlex känns som en LG G2 på steroider. Den är större vad det gäller skärm och batteri. Kurvaturen skapar en skön känsla vad det vid handhavande av telefonen samt att filmupplevelsen blir något helt nytt. Steroider för ofta med sig bieffekter och jag har tidigare skrivit om att skärmen inte når upp till IPS-kvalité vad gäller färgåtergivning skärpa och betraktningsvinklar.
 
Efter att ha använt telefonen i tre dagar är dessa aspekter försumbara, det är först när man lägger GFlex bredvid en G2 som man ser skillnaden. Ungefär som att ta med sig sin TV till elgiganten och hänga upp den för att jämföra bilden med de hundratals andra apparaterna. Självklart kommer man hitta en TV med bättre färgåtergivning, skärpa, betraktningsvinklar och säkert ett flertal andra attribut. Det jag vill ha sagt är att GFlex skärm är bra, men att det finns tekniskt bättre skärmar. Allt beror såklart på vilka attribut som jämförs. Vad gäller kurvatur och böjlighet sopar GFlex banan med alla andra telefoner.
 
Tillverkare av Android-telefoner tävlar om kunderna på flera olika plan. Ett av dem är att skapa ett så attraktivt gränssnitt som möjligt, genom att skicka med en hemskärm. Personligen gillar jag de mer avskalade varianterna och har sedan flera år använt mig av Nova Launcher som bygger på den hemskärm som levereras med Nexus-enheterna. Hemskärmen i G2 hade de flesta funktioner jag vill ha men jag kände inte att dess design och färgval tilltalade mig.
 
Hemskärmen på GFlex liknar den i G2, men LG's designteam har jobbat flitigt och GFlex kommer med ett nytt designspråk som jag gillar skarpt. Från att ha använt olika design på ikoner för olika medföljande appar har man nu en röd tråd som knyter ihop gränssnittet hela vägen från ikoner till dialoger.
 
G2
Ikoner på G2
 
GFlex
ikoner på GFlex
 
 
 
 
Jämför man ikonerna mellan G2 och GFlex tar det inte många millisekunder innan man inser att G2 känns lite som en tonåring med identitetskris och GFlex som en steroidpumpad bodybuilder.
 
 
 
De nya ikonerna tillhör ett tema som heter flex, och gillar man G2's utseende bättre går det enkelt att växla tillbaka till temat kallat LG.
 
 
 
En nyhet som jag gillar är att man kan ställa in att hemskärmen ska roteras om man håller telefonen liggandes. Det är en välkommen finess som funnits i andra hemskärmar i evigheter.
 
 
 
Det går också att välja effekter som ska visas när man växlar bild.
 
 
De skärmbilder jag lägger upp här är tagna med QuickMemo, en härlig funktion som funnits sedan Optimus G. Vill man ta en skärmdump på det traditionella Android-sättet gör man det genom att trycka på Volym-ner och Strömknappen samtidigt. I GFlex kan man välja hur dessa skärmdumpar ska tas, helskärm eller del av skärm.
 
 
 
På hemskärmen kan man gruppera ikoner, namnge och färsätta gruppen. Detta är mycket snyggare med temat Flex än det tidigare LG. 
 
 
 
Gruppen skapas genom att lägga två appar på varandra, antingen genom att dra ifrån applådan, eller använda appar som redan ligger på hemskärmen. Vill man sedan lägga till flera andra appar, går det enkelt genom att klicka på gruppen, klicka på + och därefter välja appar i applådan.
 
 
 
 
Även ikonerna går att anpassa efter eget tycke. Genom att hålla in en ikon, visas en liten lila symbol i övre högra hörnet på ikonen, klickar man på den kan man välja vilken ikon som ska användas. Det går att ta ett kort eller använda andra bilder för ikonerna.
 
 
 
Vad gäller skärmens färger går det faktiskt anpassa efter egen smak. Jag använder mig av en levande skärmeffekt, vilket ger varmare färger och skapar liv i bilder.
 
 
 
Rent textuellt har jag hittat mindre knasiga översättningar eller benämningar mot vad jag hittade i G2, men de finns. Ett bra exempel är appen Safety Care som är till för att hålla koll på telefonen om den förs ut ur ett angivet område, inte används på länge eller bara meddela position. Detta är tänkt som stöldskydd men kan även användas av oroliga föräldrar som vill hålla koll på sina barn.
 
Sumering av medföljande hemskärm med temat Flex är att LG tagit ett kliv framåt och skapat ett gränssnitt som tilltalar mig. Jag har ännu inte bytt till Nova Launcher och vi får se om jag gör det. Som det känns nu är den medföljande hemskärmen funktionsmässigt och utseendemässigt perfekt för mina behov.
 

Kommentera

Publiceras ej